Berapa gaji PM,TPM DAN MENTERI KABINET?

asalamualaikum dan Salam Sejahtera,
tuan dan puan,
Untuk makluman semua ini adalah pendedahan dari salah seorang Pegawai Bahagian Kewangan, Di Jabatan Perdana Menteri. Pendedahan ini mengenai Slip Pendapatan Bulanan Menteri dan Timbalan Menteri di Malaysia. Hanya pegawai-pegawai tertentu sahaja dibenarkan menguruskan maklumat ini, walaupun mereka itu adalah PA kepada Menteri.
Kakitangan perkeranian tidak mengetahui, sebab slip pendapatan bulan masing-masing diberi dengan sampul surat tertutup.Maklumat ini adalah dari kawan-kawan di Jabatan Audit Negara,Perbendaharaan Malaysia, Bahagian Kabinet Jabatan Perdana Menteriserta serta Bahagian Pentadbiran Kewangan Parlimen Malaysia.

Slip Pendapatan Bulanan bagi Menteri Penuh Malaysia termasuk Ketua-Ketua Menteri
1. Gaji Pokok RM18,000 – sulit untuk public, tidak boleh didedah kpd orang awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya.Terikat dgn akta Parliment
2. Elaun Keraian RM10,500.00 - tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati
3. Elaun Perumahan RM10,800.00 – tidak sulit – pendedahan harus berhati-hati Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket mereka sajalah
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 - tidak sulit tapi tidak orang semua tahu.
5. Elaun parking RM 5,700.00
Jumlah pendapatan bulanan RM55,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak kerja
Lain-lain kemudahan
1. Bercuti keluar negara sekali setahun terutama selepas persidangan Dewan Negara- semua perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan termasuk tiket penerbangan,hotel, duit poket sebanyak RM50,000.00. Kalau tidak bercuti keluar negara seorang menteri boleh menuntut sebanyak RM50,000.00 tanpa resit.
2. Bil letrik percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
3. Bil Air percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
4. Bil telefon percuma ditanggung oleh kerajaan Malaysia
5. Peruntukan perkakasan dapor/perhiasan rumah dll boleh dituntut setahun sekali sebanyak RM40,000.00
6. Sebuah kereta Mercedes S320, di lengkapi dgn talipon bimbit,satu driver,minyak percuma.Kalau pakai pemandu kementerian,dapatlah duit percuma.
7. Semua pemberian derma spt kpd perkahwinan, kematian,atau pemberian kpd badan kebajikan kebajikan boleh dituntut.
8. Boleh mengadakan rumah terbuka setiap hari raya, segala perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan. Kebiasaan Menteri menuntut sebanyak RM400,000.00
9. Setiap menteri biasanya tuntutan mereka sebanyak RM45,000.00 semua elaun perbelanjaan tidak termasuk elaun-elaun dalam slip pendapatan bulanan.
Slip Pendapatan Bulanan Bagi Timbalan Menteri
1. Gaji Pokok RM15,000 – sulit untuk public,tidak boleh didedah kpd orang awam (OSA) akhbar ditegah mendedahkannya.Terikat dgn akta Parliment
2. Elaun Keraian RM9,500.00 – tidak sulit, pendedahan harus berhati-hati
3. Elaun Perumahan RM9,800.00 – tidak sulit- pendedahan harus berhati-hati Kebanyakn menteri ada rumah sendiri, jadi tuntutan ini masuk poket saja lah poket sendiri
4. Elaun Wakil Rakyat RM10,650.00 – tidak sulit
5. Elaun parking RM 5,700.00
Jumlah pendapatan bulanan RM50,650.00 yg wajib terima samada sakit atau tidak hadir bertugas.
Lain-lain hal
Maklumat diatas adalah berdasarkan tangga gaji seorang menteri pada tahun 1999. Saya rasa terdapat sedikit sebanyak perubahan sehingga sekarang. Pendapatan diatas tidak termasuk dari lain-lain sumber seperti berikut:
1. Pengerusi syarikat/lembaga jabatan kerajaan
2. Pengerusi syarikat swasta yg dilantik
3. Pedapatan dari syarikat persendirian spt kontrak dll
4. Pendapatan dari kroni-kroni peribadi
5. Saham yang diberi khas oleh kerajaan sebanyak 300,000 unit setiap masa.
6. Tidak termasuk dari pendapatan luar negara
7. Lain-lain sumber
Oleh yang demikian saya merayu dan menyeru kepada tuan-tuan dan puan-puan sahabat saya yang sedang berkhidmat di Bahagian Kewangan di seluruh Kementerian di Malaysia agar membuat pendedahan masing-masing tentang perkara ini agar seluruh rakyat Malaysia mengetahuai dan dapat menjadi pengajaran kepada mereka semua. Semoga pendedahan ini dapat menyedarkan semua rakyat dan ahli UMNO diseluruh Malaysia terutama sekali yang terperangkap dengan sekilo gula dan sehelai batik. Siapa tahu Slip Gaji Bulanan Perdana Menteri Malaysia !
Saya akan mendedahkannya sedikit masa lagi!!!
OFFICER INCHARGE
Bahagian Kewangan
Jabatan Perdana Menteri
Putrajaya
Wilayah Persekutuan

 

Posted by pemudabesut
About these ads

3 Responses

  1. ushh..giler lah…tapi betol ke? kalau tulis camni..saya pon boleh kot..

  2. salam,
    yg ko duk dengki dgn gaji org tue apsal .. sbb ko tak layak nak jadi menteri,kan kan kan .. sama la jugak klu si al juburi tue klu dpt jd PM, n.ajis ke, hady’boy’ ke, lim ‘kaut malam’ siang ke ..ko ingat dia nak ke dibayar gaji singgit dua .. elaun yg singgit yg dibayar selangor tue lebih wayang dari cerita,tau takk..bgtau rakyat singgit tapi belakang cekau [hang tau dak apadia cekau] smapai bejuta-juta hinggit .. tapi hang dgn aqu duk macam tue la jugak ..dpt gaji dalam tiga empat hari…dah liau habiss .. so bersyukur laa .. UMNO tu dah buat keja dah 50 tahun.. aqu pi belajar di luar negara pun kerana perjuangan UMNO .. [tapi mula tue join gak PAS di sana.. sorry la] tapi bila pikiak pi pikiak mai.. tak kemana pun ‘parti asuhan salah’ nii..kata org rasuah, yg duk tepi depa pun duk buat kerja yg sama.. kata org duk curi balak ..tapi depa pun duk buat jugak kerja camtu tu..kata dulu kontrak kerajaan duk bagi kroni jaa.. la ni di kedah ,kelantan ,selangor duk jadi mcm tue jugak..aqu berani kata cam ni sbb puak2 ni duk mai nak minta pakai lesen aqu .. sbb yue aq berani cakap ..so macam mana.. hang klu nak gaji banyak macam menteri ka PM ka.. kerja la rajin2.. klu 24jam duk ataih sejadah pun berdoa pun takkan luruh ayam walaupun seketui pun..ALLAH suruh berusaha..cara yg jujur ikhlas dan amanah..biaq DIA yg MAHA mengetahui menilai dosa pahala dan menghukum kita .. ingat la shabat ..FITNAH itu lebh dasyat dari membunuh…wallahualam

  3. Astagfirullah…
    Kenapalah bersifat dengki macam itu? Dah mereka layak menerimanya. Saya rasa, saudara harus mengkritik selain daripada perkara tersebut. Lihat perancangan dan pelaksanaan setiap menteri tersebut, lepas tu kalau diperhatikan tak sesuai, kritiklah.

    Ini tidak. nak meluahkan rasa dengki saja. Insaflah… duhai saudaraku seagama.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: