PR DUN Sarawak – PAS Sudah Kenal Pasti Kerusi Untuk di Tandingi

17 Responses

  1. Kita sudah mahu mencapai Wawasan 2020. Pendapatan perkapita rakyat perlu adil dan saksama. Saya sudah 7 tahun bekerja. Harapan saya, agar Bajet 2011 yang diumumkan kelak menjamin pembahagian ekonomi dan pendapatan gaji yang sama rata.

    Secara jelas, saya orang Kuching. Bekerja di Bintulu di sebuah syarikat swasta. Tetapi saya kasihan melihat kawan-kawan yg dari Kuching yg bekerja di Bintulu di bawah sektor kerajaan cthnya guru, imigresen, kastam sentiasa merungut gaji tidak mencukupi. Berbanding dengan mereka yg datang dari Semenanjung Malaysia, kehidupan mereka lebih terjamin kerana menerima ELAUN WILAYAH serta kadar ELAUN PERUMAHAN yang tinggi. Rasanya, perkara ini perlu dikaji semula.

    Sebab?
    1)Kadar tambang kapal terbang dari Kuala Lumpur menuju ke Bintulu dibandingkan dari Kuching ke Bintulu lebih kurang sama. Adakalanya, tambang kapal terbang dari Kuching ke Bintulu lebih mahal lagi.

    2) Kos hidup sekarang makin tinggi. Minyak dah naik. Gula dah naik. Sekarang, susu pula nak naik harga. Bagi mereka orang semenanjung yg bekerja di sarawak, beza dgn gaji org Sarawak yg menerima elaun lebih RM600 secara majoritinya. Padahal, kos hidup yang perlu dilalui sama. Kalau mereka kata jauh, org jati sarawak yang bekerja sendiri di sarawak lagi jauh. Bayangkan mereka yang dari Kuching bekerja di Miri, Limbang atau Lawas? tak jauh ker? belum lagi di Sabah. Yang dari Tawau, Lahad Datu, Sandakan bekerja di Kota Kinabalu. Tak jauh ka?

    Ini sekadar pendapat sahaja dari luahan hati seorang belia di Sarawak yang turut menjadi pengundi demokrasi. Mengundi pada yang adil. TQ

    • Terima kasih atas respon,yang menjadi masalah sekarang adalah perlaksaan ekonomi negara oleh yang diamnahkan oleh rakyat tidak dilaksanakan seperti yang sepatutnya.Gejala rasuah pihak tertinggi masih lagi berlaku sesuatu dan komisen untuk mereka yang ada kuasa masih berlaku oleh itu yang menjadi mangsa adalah rakyat yang bertempatan pertengahan dan bawahan .Ia akan berlaku lagi walaupun diwar-warkan dasar ekonomi baru yang menurut mereka akan melalui tranformasi tetapi yang nyata ia masih seperti dulu.Kesimpulannya pru-13 adalah penting untuk rakyat untuk menukar tampuk pemerintahan yang dari bn kepada pakatan rakyat.Peluang ini wajib diberikan kepada mereka kerana terbukti negeri dibawah pemerintan pakatan rakyat diakui sendiri oleh audit negara dalam parlimen bahawa ada keuntungan kerana amalan rasuah disekat dan pengurangan pembelanjaan aktiviti pihak tertinggi mengikuti program .Cth.tiket kapal terbang,perbelanjaan majlis dan sebagainya .Keuntungan yang diperolehi diagihkan kepada rakyat.Oleh itu sekiranya kerajaan persekutuan diperintah oleh mereka sudah tentu banyak perkara dapat dipulihkan .

  2. Mari terjemahkan harapan kepada realiti.

    Dengan Budget 2011 hanya beberapa orang saja dapat durian runtuh. Bayangkan – 10% komisyen 100 Tingkat Menara RM5.0billion = RM500.0million !!!

    Tukarkan kerajaan. Daftarkan kawan-kawan bersama:

    Daftar pengundi baru naik mendadak, paras mirip pra-PRU 2008
    October 28, 2010

    Peningkatan bilangan pendaftar baru menandakan orang ramai sudah “dijangkiti” demam pilihan raya. — gambar fail
    KUALA LUMPUR, 28 Okt — Seramai 246,962 orang telah mendaftar sebagai pengundi baru sepanjang tempoh suku ketiga tahun ini — antara Julai hingga September lalu — paras mirip suasana setahun sebelum pilihan raya umum 2008.

    Perkembangan itu menandakan orang ramai juga sudah “dijangkiti” demam pilihan raya ketika banyak pihak meramalkan pilihan raya umum ke-13 akan diadakan pertengahan tahun depan.

    Sepanjang 2007 — tahun demam pilihan raya umum ke-12 — Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menerima purata 300,000 permohonan setiap suku tahun.

    Jumlah semasa itu juga lebih tinggi berbanding 191,970 permohonan baru yang diterima sepanjang suku kedua tahun ini iaitu antara April dan Jun.

    Pada suku pertama iaitu Januari dan Mac lalu, suruhanjaya menerima 157,327 permohonan.

    Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, SPR berkata, dalam tempoh yang sama — Julai dan September lalu — seramai 32,494 pemilih sedia ada memohon pertukaran alamat pusat mengundi.

    Rang Daftar Pemilih Tambahan bagi suku tahun ketiga 2010 telah mula dipamerkan sejak semalam sehingga 2 Novemver di 997 tempat pameran di seluruh negara, kata SPR.

    Mereka yang baru memohon menjadi pemilih atau pemilih berdaftar yang telah memohon untuk pertukaran alamat pusat mengundi dinasihatkan untuk menyemak rang tersebut.

    “Mana-mana warganegara yang baru mendaftar sebagai pemilih tetapi mendapati nama mereka tidak tersenarai dalam Rang Daftar Pemilih Tambahan Suku Tahun Ketiga 2010, boleh membuat tuntutan dengan menggunakan Borang B,” kata kenyataan itu lagi.

    Sementara itu, bagi mana-mana pemilih berdaftar di satu-satu bahagian pilihan raya yang hendak membuat bantahan ke atas kemasukan nama mana-mana orang dalam rang itu boleh membuat bantahan dengan mengisi Borang C.

    Antara tempat pameran rang daftar pemilih ialah Pejabat Pilihan Raya Negeri (14 tempat), Pejabat Pos Berkomputer (457 tempat), kompleks atau pejabat kerajaan (103 tempat), Pejabat Daerah atau Pejabat Tanah (157 tempat), Majlis Daerah atau Perbandaran (52 tempat), Dewan Serbaguna, Rukun Tetangga, Balai Raya, Kompleks Penghulu, Dewan (183 tempat) dan lain-lain tempat (30 tempat).

    http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/daftar-pengundi-baru-naik-mendadak-paras-mirip-pra-pru-2008/

  3. Sarawak perlu perubahan dan jilid baru dalam sejarahnya. Cerita lama kita tinggalkan sebagai pengajaran dan panduan.

    Kita meluat dengan orang ini –

    http://img717.imageshack.us/i/32d.mp4/

  4. Di sarawak bn dah tak releven buat rakyat sarawak kuasa bn hanya sekadar menunggu pucuk kelapa nak bertukar pucuk sawit,kerajaan najip tidak berlaku adil kepada org sarawak,contoh gaji kakitangan awam,apa kami bukan dlm golongan 1malaysia dari sini sah kuasa pak uban disarawak telah dijoki kerajaan pusat,rakyat sarawak harus sedar kerana kita hanya diperbodokan segrobolan pak turut bertaraf YESSSS SIRRRR,…..kita perlu ubah haluan utk mengundi Pakatan Rakyat yg telah memberi contoh yg baik pada negeri2 yg dikuasai Pakatan rakyat nyata jauh lebih baik pentadbirannya dari kerajaan BN yg ada sekarang,bebas rasuah salahguna kuasa,taraf menteri yg ada sekarang tua2 dan sering tertidur dlm parlimen,mcmmana nak mewakili suara rakyat,nak bawa diri dan perut buncit pun susah….kah…kah…kah

  5. Tiada kata secantik bahasa kata orang. Dalam hidup modern dan post-modern bahasa adalah nyawa segala perjanjian.

    Dalam perjanjian “18 & 20 Perkara Sarawak dan Sabah dalam Malaysia” tahap bahasa itu tiada lagi cantik, malah sudah jadi hodoh kepada pemimpin rakyat kedua-kedua negeri Sarawak dan Sabah. Ini disebabkan peraniayaan pemimpim-pemimpin kedua negeri yang telah lalai dan cuai kerana mereka telah tidak lagi memperjuangkan rakyat yang mengundi mereka. Bahkan mereka mementingkan hidup peribadi mereka sendiri, tanda-tanda penderhakaan kepada negeri dan rakyat.

    Sila ikuti petikan ceramah Raja Petra Kamaruddin dengan Radio Free Malaysia, Episod 30, dalam mana beliau menghuraikan isyu-isyu relevan dan mustahak dan akhirnya mengusul kepada pertanyaan yang penting kita fikir semula dan persoalan dan jawapannya yang wajib diputuskan.

  6. Muat turun buku Jingga Pakatan Rakyat mengenai sebab mengapa Sarawak perlu berubah :

    http://www.pakatanrakyat.info/wp-content/uploads/2010/12/Buku-Jingga-English-Abridged.pdf

  7. Baru-baru ini Kerajaan pimpinan PBB telah mengeluar “White Paper” atau “Kertas Putih” yang bercanggah dengan prinsip-prinsip negara berparlimen dan perundangan. Ia satu lagi ancaman ke atas kerhormatan rakyat. Parlimen Malaysia telah lama tercemar. Klip ini bukti gelagak kononnya wakil rakyat. Ia contoh luaran manakala pada hakikatnya kesemua telah tercemar oleh BN dan PBB:

  8. Diharap PAS boleh menasihat orang ramai supaya jangan beri nombor IC kepada sesiapa pun, jika tiada surat rasmi bertulis termasuk Ketua Kampung pun pada sekarang.

    Banyak telah pengundi bila sampai ke polling booth, nama mereka tiada, tapi sebenarnya telah dipindahkan ke tempat lain.

  9. Dari pengumuman PM Najib baru ini RM67 billion pelaburan menyumbang RM36 billion pendapatan negara yang akan menyediakan 35,000 pekarja.

    Apakah makna ini?

    Dari segi pekerjaan:
    Banyak pekerja dari luar negeri akan diperlukan kerana kemahiran dan untuk pekerjaan am yang bergaji murah. Bakinya untuk rakyat. Mengapa begitu?

    Dalam ini pula lebih 35,000 lepasan sekolah T.5, T6 dan graduan Universiti akan memasuki pasaran. Anggaran kasar dikatakan tidak kurang 50,000 graduan masih menggangur. Mengapa begitu?

    Apa maknanya semua ini?

    Tambahan lagi pembaziran akibat rasuah dan projek “heboh-heboh feel good” membuat keadaan lebih teruk. Mengapa begitu?

    Apa jalan keluar dari semua ini?

    Mutu hidup dalam masyarakat telah menurun. Gejala-gejala social merumitkan lagi KEBAHAGIAN RAKYAT.

    Kumpulan rakyat yang akan menghadapi kesemua ini bukan orang kaya-kaya. Mereka rakyat jelata. Kesihatan merosot, pendidikan terabai dan HARAPAN di bawah PENGURUSAN dan KERAJAAN berbuat perkara lain dan bertentangan dengan hasrat dan kehendak rakyat.

    Hanya satu jalan keluar – ambil balik Kerajaan kita kembali. Tendang mereka semua, pilih PAKATAN, halaukan BN!

    Dapatkan seorang pengundi baru untuk membantu kita sendiri mengambil balik Kerajaan!

    # http://www.bernama.com/bernama/v5/newsbusiness.php?id=555668

  10. Putrajaya tidak tahu tentang Azan.

    MAIS tak tahu tentang Azan.

    MCA dan Gerakan tak tahu tentang Azan.

    Ahli MCA cakap Azan “bising” sangat dan lari !

    Orang UMNO komplen orang MCA tak mahu dengar Azan! Tapi orang UMNO suka buat Azan kuat-kuat.

    Apa orang UMNO, Perkida, Perkasa faham tentang “Azan”?

  11. Brapa banyak dah wang negara kena curi UMNO/PBB BN? Cuba teka?

    RM20 bln, RM50bln RM500bln?

    Ngikut Malaysiakini RM887 billion ! Hampir RM1 trillion !
    Tok wang kluar senyap-senyap! Bank Negara sik tauk.

    Tambah agik rasuah dalam negeri dan sik bawa kluat? Senang-senang sampe RM1.5 trillion hingga RM2 trillion !!!

    Bayangkan apa makna semua tok???

    Ambik balik kerajaan !!!!

  12. Project Zinc

    A depressed Sarawakian proposed a speech for his YB to be delivered to the PM when the PM visited Belaga recently. He complained that the politicians always make the same boring offerings and fail to give what the people ask for. He suggested something really creative! The sentiment -if widespread, is bound to affect the votes in the crucial vast interior of Sarawak where majority of the State Assembly seats are located! Sarawak State elections is due by July this year. Enjoy!

  13. pril 6, 2011 · 9:00 am
    ↓ Jump to Comments
    Berkat didikan PAS, Saiful Syazani mati dipukul ostad.

    *Wahai lancau-lancau PAS, budak ni baru umur 7 tahun.

    **************************************************

    Cina ni mati, korang lancau-lancau PAS siap pergi sembahyang depan mayat, buat candle light vigil, terpekik terlolong nakkan darah orang SPRM.

    Lancau punya PAS.

    Dah jadi mayat pun budak Saiful Syazani tu kena belasah dengan korang punya ostad haramjadah, yang korang mampu buat cuma minta maaf saja ye.

    Memang korang hipokrit bermuka-muka punya lancau.

    **************************************************

    Saiful Syazani, merupakan murid tahun satu di Sekolah Rendah Islam al-Furqan di Jejawi, Perlis. Kerana disyaki mencuri wang milik rakan sekelasnya sebanyak RM7, Saiful diikat tangannya di tingkap dan dibelasah selama hampir 2 jam oleh seorang ostad PAS yang menjadi warden asrama sekolah milikan PAS tersebut.

    Setelah budak itu koma, ostad tersebut kemudiannya telah pergi menjemput bapa angkat Saiful, menyatakan yang Saiful dimasukkan ke hospital akibat sawan.

    **************************************************

    Begini la manusia produk didikan PAS. Dah belasah anak orang, kemudian menipu dengan keluarga Saiful.

    Gambar Saiful.

    Gambar kecil ialah ostad lahanat lancau, orang yang menganut agama PAS yang telah membelasah Saiful .

    **************************************************

    Ostad lahanat tu dah calling-calling Niki Ajis dah? Minta diampunkan dosa? Takde ke orang PAS yang nak mengamuk-ngamuk dengan perbuatan sahabat lahanat korang ni? Takde sesape dari PAS yang nak nyalakan lilin ke buat unggun api ke? Ada buat solat jenazah mega ke kat Perlis tu?

    Lancau betul korang kan.

    Bangsat punya PAS.

    Cina terjun bangunan lagi dapat pembelaan dari korang, lancau punya PAS.

    Biar Allah sahaja yang membalas perbuatan korang di akhirat nanti.

    2 Comments

    Filed under Perspektif saya

    Tagged as PAS
    ← Aisey…Wan Azizah terlepas peluang untuk malukan UMNO.
    Video seks Anwar: peminat porno keciwa! →
    Like
    Be the first to like this post.
    2 Responses to Berkat didikan PAS, Saiful Syazani mati dipukul ostad.

    1.
    SUHAIMI
    April 6, 2011 at 10:38 am

    aku tak taulah nak kata apa lagi. memang perangai binatang sungguh. harimau dlm hutan pun sayang kat anak dia. ko ni jenis setan bertopengkan manuasia. wahai “ustad” ko kena ingat balasan tuhan kelak. silap hari bulan Allah bayar “cash” kat dunia lagi. yang pasti tali gantung akan menjerut leher ko nanti. PAS, ko jangan tahu minta maaf je kat rakyat Malaysia. selagi nasib adik saiful tak terbela, aku tak hormat korang semua. dari pemimpin jumud ko hingga ke ahli tegar gila khinsir ko. Allhuakbar, Takbir
    Reply
    2.
    Mohd
    April 6, 2011 at 10:44 am

    Eloklah sekiranya, ibubapa kanak2 yg sedang belajar di sekolah2 agama PAS mengeluarkan anak2 mereka sebelum anak2 itu ditimpa malang spt ini.
    Menyesal dahulu kedapatan, menyesal kemudian tak berguna ……….
    Melayu mudah lupa ………..

  14. Daud Abdul Rahman tidak layak jadi wakil rakyat Tupong.

    Jambatan Pending rekaan firmanya dah dua kali rosak dan bahaya kepada orang ramai selain menyekat kelancaran ekonomi Kuching dan Sarawak sebab hasil Zon Industri Tabuan tak dapat diangkut dengan cepat ke Pelabuhan.

    Undilah Baharuddin bagi Tupong. Singkirkan Daud Abdul Rahman.

    # Kerosakan Jambatan Pending
    http://koteng-keramat.blogspot.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: