Di mana Anwar: PKR kecam Utusan

Harakahdaily
PETALING JAYA, 26 Mac: PKR mengecam laporan muka depan Utusan Malaysia, hari ini bertajuk “Di Manakah Anwar Ibrahim” yang jelas satu fitnah dan tidak berpandukan etika kewartawanan yang baik.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata laporan itu berniat jahat dan hanya bertujuan untuk menyambung fitnah dan serangan ke atas Ketua Umum parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat.

Tegasnya, ia tidak berasas dan hanya memetik satu penulisan blog seorang pimpinan bawahan Pemuda Umno yang diketahui umum sering menimbulkan fitnah terhadap Pakatan Rakyat.

Tambahnya, tembelang Utusan Malaysia yang melambangkan rendahnya kawalan mutu kewartawanan terdedah apabila ia menyiarkan dakwaan blog tersebut bahawa Anwar tidak membuat sebarang pesanan twit ke akaun Twitternya kononnya pada masa rakaman itu berlaku.

Beliau menyertakan bukti-bukti dari petikan skrin akaun Facebook Anwar Ibrahim yang menunjukkan beliau menghantar pesanan ke akaun Twitter dan disambut oleh pengikutnya seperti berikut:

1.      21 Februari 2011, 1040 malam: “Inshaallah”

2.      21 Februari 2011, 1049 malam: “That’s dsNajib’s plan. Our task: pursue reform agenda”

3.      21 Februari 2011, 1050 malam: “Varsity students: Conscience of the majority”

4.      21 Februari 2011, 1052 malam: “Modus operandi of rogue leaders”

5.      21 Februari 2011, 1058 malam: “Bisa”

6.      21 Februari 2011, 1103 malam: “Waras”

7.      21 Februari 2011, 1103 malam: “Ada ruang bias ja”

8.      21 Februari 2011, 1105 malam: “Ngak. Tapi ada sampaikan kuliah diUGM”

9.      21 Februari 2011, 1108 malam: “RT @gst183 Revolution is the festival of d oppressed”

Menurutnya, masa yang dicatatkan di Facebook adalah dua minit lebih lambat dari masa pesanan sebenar di akaun Twitter kerana menggunakan khidmat Selective Tweets.

Oleh yang demikian, katanya Anwar menghantar 9 pesanan ke akaun Twitternya di antara jam 10.38 malam hingga 11.06 malam.

Jelasnya, pada masa ini jugalah iaitu diantara 10.20 malam hingga 10.41 malam kononnya seorang yang mirip dengan wajah beliau dirakam sedang melakukan hubungan seks di sebuah bilik.

“Semua laporan setakat ini oleh mereka yang telah menonton rakaman tersebut tidak menyebut mengenai si pelaku sedang melakukan seks sambil memegang telefon untuk menghantar pesanan ke akaun Twitter.

“Pesanan-pesanan yang dihantar dan dilampirkan di sini juga jelas adalah pesanan yang dibuat oleh Anwar kerana lenggok bahasa dan interaksinya dengan pengikut-pengikutnya yang diketahui umum,” katanya.

Oleh yang demikian, jelasnya mustahil si pelaku yang dirakam di dalam video adalah Anwar.

“Saya juga ingin mengemukakan bukti yang mematahkan fitnah yang disiarkan oleh blog-blog yang dibiayai Umno termasuk yang dipetik oleh Utusan Malaysia,” katanya.

Mereka mendakwa bahawa ada perbezaan masa di antara laman Facebook dan laman Twitter iaitu pesanan yang dirakam di laman Facebook adalah sejam lebih lambat dari masa di laman Twitter.

Ini, jelasnya adalah pembohongan besar yang direka-reka semata-mata kerana sudah jelas bahawa Anwar berada di rumah dan berinteraksi melalui Twitter pada masa yang didakwa.

Beliau turut menyertakan dua petikan skrin yang diambil dari laman Twitter dan Facebook Anwar yang menunjukkan bahawa pesanan yang dibuat melalui laman Twitter akan dihantar ke laman Facebook 2 minit kemudian.

Maka, jelasnya pesanan yang dibuat pada jam 12.22 tengahari 26 Mac 2011 [di laman Twitter (mengenai rakaman penuh pidato Datuk Seri Anwar Ibrahim di Taman Melawati) dicatat waktunya sebagai 12.24 tengahari 26 Mac 2011 di laman Facebook.

“Penjelasan-penjelasan ini sudah cukup untuk membuktikan kepada rakyat Malaysia betapa hinanya Utusan Malaysia yang tanpa segan silu menyiarkan fitnah tanpa usul periksa, asal dapat menyebarkan dakyah tuan punyanya iaitu Umno,” katanya.

Dengan pendedahan itu, katanya PKR mendesak Utusan Malaysia memohon maaf dan sekiranya enggan berbuat demikian, PKR akan mempertimbangkan tindakan lanjut untuk diambil terhadap Utusan Malaysia dan penulis blog Umno tersebut.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: