Bangsa Iban Bangsa terbodoh dan termiskin di Malaysia?

Dayak Leaders denying poverty among Dayak

Posted by: Agom

Dayak Leaders are denying Dayak poverty existence

The hard core poverty still exists among the dayak communities and why our dayak leaders are crying shame to deny it? Instead, they should find ways and means to work out the programme to be implemented to tackle poverty among dayaks.

Benchmark for income and poverty

The government adopted the policy to recognize a family earns less than RM750 a month is considered as poor, but Dato Mawan seems not to know the existing government policy when he said that there was no benchmark or yardstick to determine what was the income to be labeled as poverty and he further urged that there was no definite statistic to state that Dayak communities were living in poverty.

Mong Dagang does not know about poverty among Dayak

Bukit Begunan assemblyman Mong Dagang who disagreed with Lim Guan Eng`s proposal aid for Dayaks, confidently admitted that the development of NCR land by Salcra had helped increase the income and standard of living of the rural people with amenities and enhanced infrastructure. Read more

<!– –>

August 3, 2009 · Filed Under General

Bangsa Iban Bangsa terbodoh dan termiskin di Malaysia

Posted by: Happyman

Bangsa Iban Bangsa Terbodoh dan TerMiskin Di Malaysia

Setuju dengan pendapat Encik Muhammad Nurdin Hilmi Bin Abdul Latif kerana apa….. Bangsa Iban telah terbukti bangsa yang paling mundur, bodoh, penakut dengan bangsa lain, Tidak Berani berjuang untuk bangsanya sendiri.

YES BOSS

Semua YB bangsa Iban, Menteri-Menteri Bangsa Iban penakut belaka dengan bangsa lain…. semua kata YES BOSS….. sangat patuh walaupun tindakan itu membunuh bangsa Iban itu sendiri.

Kalau saya berbohong, cuba kita fikirkan taraf tanah bangsa Iban sudah habis ditebang buat ladang kelapa sawit dan sedikit bayaran atau tiada pampasan yg diberikan….kerana Orang Iban sangat bodoh, kenapa kita beri mereka secukup-cukupnya pampasan.

Kalau Orang Melayu di semenanjung, katakan saja nak buat projek di tanah orang Melayu, berjuta-juta pampasan diberi Kerajaan kerana kita sangat bangga dengan pendirian orang Bangsa kita sendiri iaitu Bangsa Melayu. Read more

<!– –>

August 3, 2009 · Filed Under General

Advertisements

27 Responses

  1. excuse me…pernah x nampak iban yang berjaya?..xpernah ke?..how bout just research everything before u make those statement…

    • Kepada sahabat kami dari umat islam tidak suka menghina kaum lain tapi dari sudut bangsa iban kami telah pergi parlimen batang lupar di sarawak terutama kawasan iban/rumah panjang tapi yang menjadi persoalan kenapa dah empat puluh lebih tahun bn memerintah tapi masih lagi kawasan rumah panjang tidak membangun keperluan asas sedangkan kaum dayak di sarawak merupakan kaum terbanyak .Dimana pemimpin cerdik pandai yang sepatutnya membela nasib warga sarawak ini.Rasa sedih dan pilu jugak nasib bangsa dayak di sarawak asyik dipermainkan oleh barisan nasional.Kadang-kadang mereka di ugut dengan tiada bantuan pihak kerajaan kalau pilih pembangkang.Nasihat kami rakyat sarawak perlu bijak memilih pemimpin/parti,kita hendak rakyat sarawak menjadi hakim kepada semua wakil rakyat yang ada kalau puluhan tahun tiada perubahan dari semua sudut maka pilihlah pakatan rakyat sewaktu pilihanraya nanti.Sekadar hanya jalan raya,letrik,air sepatutnya dah ada,dimana puluhan billion ringgit wang rakyat dibelanjakan adakah kerana pakatan rakyat dapat lima negeri baru nak pegi kepada rakyat?Ini adalah strategi bn untuk mengaburi mata rakyat cukuplah bn bagi kepada pakatan rakyat berkuaSA pulak biar kita selongkar rahsia bn memerintah sarawak selama ini supaya rakyat tahu kebenarannya.

      • hanya kerana politik bodoh, bangsa IBAN diperbodohkan…dan kalau tak kerana hasil SARAWAK, malaya adalah negara miskin dan mungkin lama dah bankrup..jangan nak memperbodohkan bangsa lain sedangkan anda sendiri hidup selesa sekarang hasil dari hasil bumi SARAWAK…harap bangsa anda maklum akan kebenaran ini..kami bangsa IBAN TIDAK PERNAH TAKUT…

    • Jgan tuduh orang iban bodoh,,kitu meh nti berani,aku nyimpung pala,,lai lo,,lu ingat lu taiko kah?

  2. well, terpulang, kepada siapa2 songlap duit rakyat kami tu, pandaila simpan, supaya bahagia keturunan 70 generasi…tapi, ingt, satu hari nnti kami bangkit, siaplah…terbeliak biji mata kau org…

  3. hoi!
    igt kowunk 2 bgos sgt kew???
    dahla gejala sosial makin ari mkin mningkat!!
    kowunk nk hina kami pulak!
    mentang2 la pembangun kmi 2 seberapa bgos p, kmi redha p, kmi xdela nk kutuk2 kowunk sumer!
    yg kowunk mengata kmi nie apsal!!!
    law da bgos sgt pgila wt blog2 gtaw “ORG SEMENANJUNG LEBIH MAJU DRPD SERAWAK”..
    yg kowunk wt blog nk hina2 kmi nie aphal!!!
    igt bgos sgt kew?!!!!! PERASAN LEBIH JEW! otak xbole harap!!

  4. memang ada kebenaranya heheh

  5. bangsa iban bodoh dan miskin?…saya tak nak mengata bangsa lain tetapi…tetapi…manusia memang suka melihat kelemahan dan keburukan org lain daripada kecacatan yang ada pada diri mereka…lu pikir lah sendiri.

  6. mybe bg bbrapa owg yg fikirannya smpit,akn mgatakan org iban nie bdoh..dan krna ada isu yg mgatakan pmimpin iban nie pnakut krna btindak sprti krbau dicucuk hidung..saya trma pndapat anda mengenai bangsa kmi bdoh n miskin.namun,prnahkah anda tfikir dlu sedalam-dlmnya sbelum anda mngeluarkn article nie?Dalam ngara malaysia,brapa org kh dr bngsa iban yg mndapt bntuan utk mneruskn pgajian k thp yg lbh tggi?brapa org kh yg lyk?iban miskin memang miskin..tp mreka tidak sbodoh yg anda sngka.krna sy sndri dpt mbuktikn yg sy bleh bjaya walaupn sy miskin.jika krajaan prihatin,knpa tidak dihulurkn bntuan bg plajr yg ingin bsekolah?mngkin anda brpndapat org iban ska brgantung pda duit krajaan,nmun mreka lyk utk mndapat sbahgian drpada keuntungan ngeri mreka sndri..tp,krna pmimpin dr bngsa anda tidak mmpunyai belas ksh pda glongan nie mnjunamkn mreka dlm lembah kmiskinan!!steruk mna org iban…tau kh anda btapa gigihnya mreka brusaha bkerja brsawah menoreh hnya utk sesuap nasi n pbelanjaan sekolah anak2?krna empangan bkun yg dicadangkn oleh mnteri kta,mrosakkan tmpat tggal kaum dsana..mngkin anda tidak mlihat ksakitan trsebut dan myb bngsa anda tdak pnah mrasa apabila bngsa dri ditindas.Namun mta kmi yg mlihat,tlinga kmi yg mndengar rintihan mreka,hati kmi yg mrasa..semua itu anda tidak akn fhm buat sumur hdp krna dlm hati n fkiran anda hnya trfikir dr sdt ngatif sja.iban bkn pnakut lg!!…bktinya anda sndri tlah mlihat kbangkitan di borneo bkn??kbangkitan yg mmbuatkn bn gusar n tkt smpaikan disluruh plusuk borneo ditaburkan wang rnggt n jnji plsu bg mnipu n mgoda rkyt brneo.sy hrp anda tidak akn memandang rndah kaum lain,tp lbh baik lha anda luangkn msa utk mgajar kaum sndri.mngkin itu akn lbh mmbri anda pahala di kmudian hri.sy hrp anda jga dpt trma pndapt n komen sy ttg pkara nie..trma ksh..

  7. jangan nak bangga sangat dengan bangsamu…wahai orang melayu…..lu cakap bangsa iban bangsa terbodoh….tapi lu silap…..lu tengok bangsa lu sendiri…..gua tak nak cakap lebih-lebih…..sepanjang hidup gua……bangsa melayu la bangsa yang bodoh….bukan saja bodoh…ditambah lagi dengan kemalasannya….buat kerja pun tak betul…..dah la suka mencuri…..pengotor lagi tu….

  8. ntah2 org masuk U , keluar pun OKU jugak ,, haha dasar ngada org s’wak bodo ,,, dier lagi bodo drp hodoh ,, haha ..

  9. Mgmang org iban bodoh,tapi org iban x pernah msuk penjara,tak pernah rogol anak,tak pernah hisap gum makan dada,tak pernah belagak jadi org kaya,tak pernah buat rumah macam reban ayam dekat tepi pantai atau sungai,tak pernah jadi penganas..tak pernah hukum gantung,tak pernah keluar di tv dan news bso.

  10. Your means of telling all in this piece of writing is really pleasant, every one be able to simply understand it, Thanks a lot.

  11. Wonderful beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how can i subscribe for a blog website?
    The account helped me a acceptable deal. I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept

  12. x nk kutuk bngsa iban… x rsa dr bgs sgt. xda org pn yg smpurn… lau rsa bgs sgt… rsa hebat sgt npe x p je tmpt yg d landa perang, kmiskinan, kelaparan…lau rsa pintar sgt p la settle bnda tu. xda yg smpurna selain Tuhan. sy mau tnya kitab mna yg ajr “org” yg ska kutuk bgsa ibn nie??? sdr2 la oit, x nmbh dosa. x heran la 1 hr nti ibn mampu bngikt n jauh lebih maju d persada dunya. sy sbg ak ibn bangga dgn dr sndr, bangga dgn adat,budaya dan tanah warisan pusaka kmi. kmi bangga dgn bahasa yang kami tutur…kpd org yg xda kj len asyk nk wat kecoh, btaubat la sblm kau d taubat oleh YG MAHA ESA. ” AGI IDUP AGI NGELABAN!!!!!!!!!!! ” IDUP IBAN!!!!!!!!!!!

  13. Tidak semua orang Dayak Iban bodoh atau miskin. Ramai juga orang Iban yang pintar dan hidup mewah di Sarawak [Miri, Bintulu, Kuching dll] di Labuan, di SM (KL), Kalimantan – tengok Gabnor di Pontianak juga suku Dayak [Iban]. Majoriti Dayak Iban yang bodoh atau miskin di Sarawak itu yang tidak pentingkan pelajaran, malas belajar, malas membaca kerana terlalu asyik mencari duit, minum akhol atau berjudi. Pihak yang kata Iban bodoh dan miskin itu, jgn kutuk saja, tolonglah orang Iaban yang miskin dan bodoh itu… kerana kalau tengok rekod dalam perjuangan orang laban dalam peprangan mengusir dan membunuh musuh negara dan musuh Iabn sendiri – orang Dayak Iban adalah SUKU KAUM YANG PALING BERANI dan HEBAT.kalau beperang dgn musuh…! adalah dinasihatkan…dan SATU AMARAN ….JANGAN CUBA HENDAK BERMUSUH-MUSUH DGN BANSA DAYAK IBAN….OK.

  14. your come…i want u head” iban tidak pernah takut…..org semenanjung lah org paling susah di malaysia….u see “bersamamu”mejoriti org smenanjung lah slalu dibantu sebab apa”sebab malas kasih anak makan pon x mampu….patu lah smenanjung banyak kes bunu bayi..sebab x dapat inang..bodoh punya org..lu ingat lu cukup pailang..lai lah….

  15. Jangan,cakap sembarangan,jangan fikir orang iban bodoh,saya akan tentang habis habisan sia yang cakap orang iban bodoh dan penakut,,,,faham

  16. Siapa cakap bangsa iban bodoh dan penakut,,mari sini…..lai lo…saya potong dia punya kepala,,my head hunter,,,

  17. lu ckp apa saja lah beb lantak lu .tapi jangan cakap iban takut lu lai ..yg takut lu orang .byk kedekut punya org.lu .mcm mana nak menang lima tahun baru latang cuba satu minggu lu lai satu sarawak gua boleh goncang /lu ckp saja sapa lu mau potong lim kit siang k najib bin penipu klu ckp saja .itu jabu bukan iban lu mau tau lu dtg btg lupar sapa iban

  18. ingatlah sejarah sampit,apa iban buat lepas tu seantro dunia tahu k mana hilang madura,rentas global bro jgn main pengelima burung m 16 n granit pun gagal meledak

  19. This is a just a piece of shit that can be used to wipe or ass. We are not stupid. We just so kind and want t stay in peace. That’s why we stay silent. Just so you know Iban people are brave but we are smart enough to use our bravery in the right time. We sacrifice our land because we know it will ensure us a bright future. So to all of the people who say that Iban are stupid go shut the hell up and if you want to know us better come to our place and we will show you what Iban was like. PEACE!!!

  20. xpayah beria sangat lha korang , sarawak lebih kaya lha dpda smenanjung .. smenanjung hanya tumpang hasil bumi sarawak jerk .. oh ye lupa kalo xder sarawak smenanjung dah lama bankrup ..

  21. sial kau anok bangsa orang,bangsa kau yang bodoh ,sik jaga adab , pande anok bangsa orang jak ,kau nang sial

  22. aku cakap dengan orang yang tulis (bangsa iban bangsa terbodoh dan termiskin) ok

  23. What i do not realize is in truth how you’re no longer actually a lot more neatly-liked than you might be now.
    You’re so intelligent. You already know therefore significantly in the case of this topic, made me personally imagine
    it from numerous various angles. Its like men and women don’t seem to be involved except it’s one
    thing to do with Woman gaga! Your own stuffs great. All the time take care of it up!

  24. Nmpak sngt Racist..kau kta pnakot..hha mai sini Cuba kau naik rumah pnjang dorg lpas tu kau Kata iban bodoh..sbb Kau brani smpai buat link skali kan kt laman social..tngok lag iban pnakot atau tidak..atau kau bwa brapa bnya uwg kau boleh bwa.tngok la kau kluar tnpa kepala nanti..iban jngn Kau main²..stu tmpat kau kcau..jngn hrap kluar Sarawak..coba kau jlaskan yes’s boss tu merujuk kpda apa? Ayat trgantung..jelas ayat kau hnya untk mrendhkan kaum iban Dan Racist.kau ckap tnah iban sudah hbis dtebang hump??ckap mcm tnggal Sarawak..rak sja lebih..meh sni jmpa uwg iban sndri pas tu ckap mcm tu kt depan muka dorg..ad bran?itu tmpat korg..lgpun apa ja besar tnah korg sna..yg bnya tu simen² pnuh dngan bgunan tnggi² yg hnya meroskan alam..x mmkrkan pjgaan alam.. Kau nak tngok pndirian iban mcm mna X Ptah aku nk ckap smua tngok saja kes Watson nymbek?ckap X da pndirian meh pgi sni Sarawak..tmpah keranda dulu eh pas tu dtang sni.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: