Isu Sumpah Memalukan ! – Mufti Selangor

Posted by Mohd Shubhi on Sunday, May 1, 2011

Mufti Selangor, Dato’ Mohd Tamyes bin Abdul Wahid di tanya melalui sms ketika beliau berada di Mekah menunaikan umrah. Dia ditanya tentang isu Datuk T yang bersumpah di Masjid Sentul mengaku terlibat dan sama-sama bersekongkol dengan pelanggan jalang yang dituduh sebagai seorang pemimpin pembangkang.

Dato’ Mufti menunjukkan sms tersebut pada seorang kawan yang kebetulan bersama dengannya menunaikan umrah ketika itu, sambil mengeluh rasa malu pada orang bukan Islam terhadap kelaku Datuk T, tiga bersekongkol.
Kata Dato’ Mufti, dia dah jawab isu yang sama ketika Saiful bersumpah diliwat dulu. Kata beliau, Undang-undang menuntut pembuktian serta saksi penghakiman. Tapi malangnya sumpah dijadikan sebagai mainan untuk membuktikan kesalahan orang.
Adakah dengan bersumpah maka terbukti orang yang dituduh bersalah? sudah tentu tidak. Kalau nak buktikan tertuduh bersalah bawalah dia ke muka pengadilan berserta dengan bukti yang kukuh, bukannya dengan bersumpah.
Ramai juga orang kita yang terpengaruh dan terikut-ikut dengan mainan bersumpah ini lalu mendesak orang yang dituduh turut sama bersumpah. Apabila orang yang dituduh tidak mahu bersumpah lalu dikatakan memang dia bersalah kerana takut bersumpah, undang-undang mana yang mereka ikut?
sumber asal kat sini.

Leave a comment